YENI RAKI Uzun Demleme 45% 0,70 ltr

YENI RAKI Uzun Demleme 45% 0,70 ltr

Producent Mey

Land van herkomst Turkije

Over dit product

Uzun Demleme betekent lang gedistilleerd. Deze Yeni Rakı wordt geproduceerd van 100% verse druiven en wordt vijf keer gedistilleerd (de Suma distillatie en vervolgens 4 keer in een koperen alambiek). Het is de eerste ambachtelijk gemaakte raki ooit welke 72 uur wordt gedistilleerd, in plaats van de standaard 48 uur. Het met de hand geselecteerde anijszaad zorgt voor een milder en verfijnder aroma, met tonen van kruiden (vanille & zoethout), dennenboom en nootmuskaat.

Foodpairing:
Gaat perfect bij koude mezzes en visgerechten.
Olijven, feta kaas, zuurdesembrood met goede olijfolie en verse tomaten, bruschetta, sushi, sashimi, ceviche.

Mey company is onder andere de producent van Yeni Raki en Tekirdağ Rakişi, twee van de meest toonaangevende raki merken ter wereld. Yeni Raki is zelfs de nummer 1 anijsdrank van de wereld!

Mey Icki is opgericht in Februari 2004 en hedendaags de leidende en toonaangevende spirits producent en distributeur van Turkije. Mey Icki staat vooral bekend door het produceren van raki (spreek uit als: rakke) van zeer hoge kwaliteit. Het produceren van raki heeft in het verleden veel moeilijkheden gekend. Tijdens de meest gewelddadige periode van de onafhankelijkheidsoorlog van Turkije in 1920 werd het produceren en consumeren van sterke drank verboden per wet. In 1926 werd dit verbod weer afgeschaft en werd de alcoholmarkt door de overheid georganiseerd. Dit betekende onder andere dat alle particuliere raki producenten verplicht hen suma (het product van de eerste distillatie) van de staat moesten kopen, een institutie genaamd Tekel. Op deze manier wilde de overheid de grote illegale productie van sterke drank tot een halt roepen. Uiteindelijk kwam er in 2001 een eind aan de 60 jaar durende monopolie van Tekel en werd de markt heropend voor particuliere fabrikanten. Na de privatisering van Tekel’s alcoholische component, werd dit gekocht door Mey.

Mey Icki brengt raki van het verleden naar het hier en nu, waarbij ze uiteraard de traditionele manier van productie en consumptie in acht houden. Ze begrijpen dat succes niet alleen maar afhankelijk is van marketing, sales en financiële data. Traditie en Social Responsibility staan hoog in het vaandel en in samenwerking met overheidsinstanties en andere organisaties proberen ze veranderingen teweeg te brengen in de houding en gedrag om problemen, welke gecreëerd kunnen worden door overmatig alcohol gebruik, te verminderen.