Door naar content

Vincent Tijink en Tom-Roderick Muthert maken fantastische reis naar Kavalan Distillery

10 juli 2019
Vincent en Tom-Roderick Muthert maken fantastische reis naar Kavalan Distillery

TAIWAN - 30 juni t/m 5 juli 2019 Met enige regelmaat organiseert De Monnik Dranken interessante incentives voor slijterij en wijnhandel. Dit keer was er, in samenwerking met Kavalan, een zeer interessante reis naar Taiwan uitgewerkt.
Whisky attractie
In totaal maakten 5 slijterijen kans om een bezoek te brengen aan de grootste whisky attractie ter wereld en uiteindelijk bleek Frans Muthert úw topSlijter uit het Groningse Musselkanaal de grote winnaar van de Kavalan Incentive. Bij Slijterij Muthert schoof Tom-Roderick zichzelf naar voren als deelnemer en namens De Monnik Dranken benutte Vincent Tijink dit buitenkansje met veel plezier.
Reisverslag
Hieronder het reisverslag van Vincent Tijink: Toen ik hoorde dat ik mee mocht naar Taiwan was ik blij verrast en de reis was in één woord geweldig! Wanneer je aan Taiwan denkt, dan denk je niet gelijk aan whisky,  maar aan een cultuur met een mix van Chinese, Westerse, Japanse en inheemse invloeden. Vliegen naar Taiwan Taoyuan Airport De reis begon op 30 juni. Tom-Roderick en ik gingen samen naar Schiphol, waar we werden opgewacht door onze medereizigers Christine en Patrice Pennick uit Belgie en  Sarah Parr en Patrick McCourt uit Engeland. Gezamenlijk vlogen we met de KL 807 richting Taiwan Taoyuan Airport. De vlucht duurde in totaal 11 en een half uur. Taiwan Taoyuan Airport Bij aankomst werden we opgewacht door de twee Brand Ambassardors van Kavalan. En na een klein uurtje rijden kwamen we bij hotel Kilian Jiaoxi in Yilan aan. En omdat het regenseizoen in volle gang is werden we getrakteerd op een heerlijk frisse regenbui. Nadat we ons hadden omgekleed gingen we naar het MU restaurant om van het avondeten te genieten. Kavalan Distillery
Bezoek aan de Kavalan Distillery
De volgende dag waren we al vroeg uit de veren vanwege een bezoek aan de Kavalan Distillery om 9.30 uur. In de oudheid heette het land rond Yilan Kavalan. Het was een mysterieus gebied, dat alleen werd bewoond door de inheemse bevolking van de Kavalan-clan. De distilleerderij is dan ook vernoemd naar de oude, oorspronkelijke naam voor de regio en haar vroegere bewoners. Vanaf 2001 mogen de Taiwanezen zelf whisky produceren. Daar was het land niet op voorbereid en als oplossing koos men er voor om whisky in het buitenland te kopen, een paar leuke namen op de flessen te zetten en zie daar; Taiwanese whisky! Whisky project Bij de King Car Group vond men dat dit anders moest. In 2002 starten zij het 'whisky project'. In de Yilan regio op een uur rijden van hoofdstad Taipei werd een meer dan uitstekende locatie gevonden. Het gebied ligt tussen de twee bergketens Snow Montains en Central Montains. Deze bergketens bevatten bronnen met helder, romig water.  Uitstekend geschikt voor het produceren van whisky. In 2005 werd begonnen met de bouw van de Kavalan Distillery. De distilleerderij bestaat uit 2 gedeeltes, waarvan het eerste gedeelte in 2006 is afgebouwd. De bouw van dit deel duurde slechts 8 maanden. Mash tun en 8 washbacks In dit gebouw staat een roestvrijstalen mash tun met een koperen deksel. Vanuit deze mash tun gaat de wort naar één van de acht roestvrijstalen washbacks, hier vindt het 60 uur durende fermentatieproces plaats. Eerste druppel alcohol Op 11 maart 2006 precies om 20.30  's avonds liep de eerste druppel alcohol door de spiritsafe. Master Blender Ian Chang was hier destijds al bij. Hij is dan ook de grote man achter het succes van Kavalan. Helaas hebben wij hem niet ontmoet tijdens onze trip. Het is overigens ongekend hoe snel de populariteit van Kavalan sinds die eerste druppels alcohol op 11 maart 2006 is gestegen. Niet alleen in Taiwan, maar wereldwijd! warehouse Kavalan
Warehouse
Ook bezochten we het warehouse waar de rijping plaats vindt. Dit pand bestaat uit maar liefst  vijf verdiepingen en er liggen ruim 140.000 vaten. Waarbij de hogshead vaten van 240 liter en de barrels van 200 liter onderin het warehouse liggen. Bovenin liggen de butts van 500 liter. Imponerend om te zien. Het hele warehouse is overigens aardbeving bestendig. Het percentage 'angels share'  in Taiwan is enorm. Per jaar wordt er, uit de eerder genoemde vaten, 15% door de engelen afgesnoept. In bijvoorbeeld Schotland is dit slechts 3%. De rondleiding was zeer indrukwekkend, er komen hier ongeveer 1,2 miljoen bezoekers per jaar en die komen niet voor niets! Masterclass van Kaitlyn Tsai
Masterclass van Kaitlyn Tsai
Natuurlijk moest er ook geproefd worden! We kregen een masterclass van Kaitlyn Tsai met een line-up van de verschillende kavalan whisky's:
  1. Kavalan Distillery Select
  2. Kavalan Solist ex-Bourbon
  3. Kavalan Solist Amontillado
  4. Kavalan Solist Vinho Barrique
  5. Kavalan Solist Oloroso
East Red Teppanyaki
Na dit 'smakenfestival', vond er een zeer uitgebreide lunch plaats in het East Red Teppanyaki restaurant. Een kok maakte, voor onze neus, een heerlijke lunch klaar met specialiteiten uit dit gebied. Kavalan Bar met Monnik 100-jaar bel
Kavalan Bar
's Avonds gingen we naar het BBQ restaurant met een twee weken geleden geopende Kavalan bar waar Shane Lin de scepter zwaait. Hier ontmoeten we meneer Lee, de 2e generatie die aan het roer staat bij King Car. Daar heb ik de felbegeerde 'Monnik 100-jaar bel' mogen overhandigen. Het onderstaande filmpje is gemaakt in de bar, de bel staat hier net niet op... https://www.youtube.com/watch?v=XZoUYVvfdGQ Het werd die avond nog erg gezellig met onze medereizigers, waarmee we uiteindelijk in een onvermijdelijke Karaoke bar zijn geëindigd. Gelukkig zijn daar geen opnames van..
King Car Group
De volgende dag stond er een bezoek aan de King Car Group op het programma. Dit enorme bedrijf werd in 1979 opgericht door Mr. Tian-Tsai Lee en zoals gezegd staat inmiddels de 2e generatie Lee aan het roer. Onder de King Car groep vallen onder andere Buckskin Brewery, Mr. Brown Coffee en een eigen waterfabriek. i-Ride Taipei Flying Cinema
i-Ride Taipei Flying Cinema
Onze hongerige magen werden gestild bij Tong Hua Hakka, een authentiek restaurant met heerlijke Thaise gamba's en rijstnoedels. Na de lunch vervolgden we onze weg naar de i-Ride Taipei Flying Cinema. Dit is een simulatie attractie waarbij we een 5-D vlucht maakten boven Taiwan. We vlogen o.a. over Kaohsiung (met 2,7 miljoen inwoners de 2e stad van Taiwan), Tainan en Jade mountain. Een prachtige ervaring! Taipei 101
Taipei 101
Na de 5-D vlucht over Taiwan gingen we gelijk weer de hoogte in. Er stond namelijk een bezoek aan Taipei 101 op het programma. Dit is één van de hoogste gebouwen ter wereld en telt zoals de naam al doet vermoeden 101 verdiepingen. De bouw duurde 6 jaar en het kostenplaatje bedroeg € 2 miljard. Tuned mass damper Het gebouw is aardbevingsbestendig en dat mag ook wel aangezien Taiwan in een aardbevingsgebied ligt. Men heeft er voor gekozen om een reusachtig bolvormig gewicht (ruim 800 ton) in de top van het gebouw te hangen. De bol, een zogeheten tuned mass damper, beweegt tegendraads bij trillingen. Het gewicht van de bol neemt  hierbij een deel van de bewegingsenergie van het gebouw op wanneer zich trillingen voordoen, bijvoorbeeld bij stormen of  aardbevingen. Din Tai Fung
Din Tai Fung
's Avonds hebben we gegeten bij Din Tai Fung. Din Tai Fung is een beroemde Taiwanese restaurantfranchise met vestigingen over de hele wereld. Het dumpling restaurant is zeer populair en er stonden wachtrijen voor de deur. Het eten is hier dan ook 'schandalig' lekker! dim sum Op de kaart staan verschillende dim sum, kleine hapjes van vlees, vis en groente om te delen. Het zijn kunstig gevouwen pakketjes, gemaakt van flinterdun deeg. Het eten vergde wel enige souplesse, want als je het verkeerd aanpakt heb je niet alleen je gehemelte verbrand, maar ook de lokale bevolking beledigd. De avond werd afgesloten in een trendy bar met natuurlijk een “flesje” Kavalan... National Palace Museum
National Palace Museum
Op helaas alweer de laatste dag stond een bezoek aan het National Palace Museum op het programma. Het museum staat helemaal in het teken van oude Chinese kunst en in totaal zijn er maar liefst 720.000 voorwerpen in het museum te vinden. Het gaat vooral om oude bronzen voorwerpen, schilderijen en keramiek. Om heel eerlijk te zijn is het ons niet gelukt om alle voorwerpen te bekijken. Mengjia Drakenbergtempel
Mengjia Drakenbergtempel
Nog meer cultuur! Als je in Taiwan bent mag een bezoek aan een tempel natuurlijk niet ontbreken. We gingen naar de Longshan-tempel, ook wel Mengjia Drakenbergtempel genoemd. Het is een boeddhistische tempel en behoord tot het historische erfgoed van Taiwan. Vervolgens hebben we ook nog een bezoek gebracht aan de Dadaochang Pier, met een prachtig uitzicht over het water.
Terugreis
Om de reis af te sluiten dineerden we in het Hong Kong Restaurant in Taipei om daarna af te reizen naar het vliegveld. Hier stond de KL 808 al op ons te wachten om ons bijna 12 uur later en 10613 kilometer verderop in Amsterdam af te leveren. Onze prachtige reis zat er nu echt op!
Bedankt
Bij deze wil ik iedereen bedanken die deze fantastische reis mogelijk heeft gemaakt en zeker Tom-Roderick Muthert voor het zeer prettige gezelschap! Het was een onvergetelijke ervaring. 再见 Tot ziens Vincent Tijink