Door naar content
Menu

Van hondenkar tot drankengroothandel

Toen Hendrik Olde Monnikhof in 1918 met zijn hondenkar champagnepils in Oldenzaal en omgeving verkocht, kon hij nog niet voorzien dat zijn bedrijf zou uitgroeien tot een nationaal opererende drankengroothandel.

De Monnik Dranken anno nu

Met inmiddels de 4e generatie aan het roer, is ons familiebedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende organisatie op drankgebied. Ondertussen zijn er meer dan 135 medewerkers werkzaam bij ons bedrijf. Het assortiment bestaat uit circa 10.000 verschillende soorten drank en aanverwante artikelen. Daarnaast importeren we wijn en gedistilleerd op exclusieve basis voor Nederland, vanuit meer dan 40 landen. De klantenkring bestaat onder andere uit groothandels, retailorganisaties, slijterijen, wijnhandelaren, speciaalzaken en horecagelegenheden uit heel Nederland.

Onze geschiedenis

100 jaar ervaring

De Monnik Dranken is een 100% familiebedrijf dat in 1918 werd opgericht door Hendrik Olde Monnikhof. Hendrik Olde Monnikhof begon zijn lokale onderneming met de verkoop van bier in de omgeving van Oldenzaal, waarbij hij een hondenkar als vervoermiddel gebruikte.

Na de Tweede Wereldoorlog werd Hendrik Olde Monnikhof opgevolgd door zijn twee zoons, Henk en Jan. Onder hun leiding werd de drankenhandel uitgebreid met meerdere vrachtwagens en vond er een uitbreiding van het personeelsbestand plaats.

In 1986 nam Hans Olde Monnikhof, zoon van Henk, het bedrijf over. In 2014 trad ook Luuk, de zoon van Hans, toe tot het familiebedrijf. Met Luuk heeft de vierde generatie haar intrede gedaan en is hij de huidige algemeen directeur van De Monnik Dranken.

Ask away!

Wilt u meer informatie of heeft u een vraag?

Neem gerust contact op met ons.
Onze medewerkers staan klaar voor u.

Our people

Onze mensen

Onze mensen maken het verschil voor ons bedrijf.

De Monnik Dranken heeft meer dan 135 vaste medewerkers in dienst. Zij maken samen met onze merken het verschil. Het team is flexibel, denkt graag met u mee en hebben service hoog in het vaandel staan.

Samen zorgen voor een betere wereld

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Onze duurzame initiatieven

De Monnik Dranken is zich bewust van de impact die het als drankengroothandel heeft op mens en omgeving. Het is belangrijk dat we de aarde niet uitputten en ook voor toekomstige generaties een leefbare planeet achterlaten.

Buitenlandse partners

Onder onze buitenlandse partners is een groot aantal bedrijven zich zeer bewust van de invloed die zij hebben op de leefomgeving. Zij doen er alles aan om de ecologische footprint zo klein mogelijk te houden.

Lokale initiatieven

De Monnik Dranken is actief betrokken bij een aantal (educatieve) lokale maatschappelijke initiatieven. Denk daarbij aan OT&L, IKBINDR en de jaarlijks terugkerende Truck Run. Daarnaast staat veiligheid, ontwikkeling en educatie van onze medewerkers centraal in ons personeelsbeleid.

Media

Monnik Magazine

Lees iedere 2 maanden over de nieuwste trends, acties en ontwikkelingen van De Monnik Dranken, haar leveranciers, klanten en werknemers. Laat u inspireren en vraag hier het Monnik Magazine aan.

Bewijs van kwaliteit

Certificaten

Het jaar 2018 was een bijzonder jaar voor De Monnik Dranken. In de eerste plaats, omdat we in oktober 2018 ons 100-jarig bestaan vierden. Daarnaast ontvingen Hans en Luuk Olde Monnikhof in december uit handen van de commissaris van de Koning in de provincie Overijssel het predicaat ‘’Koninklijk’’. Twee belangrijke mijlpalen waar we enorm trots op zijn. Naast het predicaat Koninklijk, zijn we in het bezit van:

Back to top