13 eigen merken in rapport Drinks International 2024
Jaarlijks onderzoekt Drinks International in het 'Annual Brands Report' welke merken het meest gewaardeerd worden door de internationale bartenderscene. In de editie van 2024 zijn er maar liefst 13 eigen importmerken van De Monnik Dranken opgenomen in het rapport.
Annual Brands Report Drinks International
Het onderzoek is gehouden onder bareigenaren, hoofd bartenders en barmanagers van de meest exclusieve high-end bars ter wereld. Sinds de introductie in 2010 is het rapport geëvolueerd met nieuwe categorieën en gegevens van een steeds wisselend panel van bars.
Trends ontdekken
Ondertussen is het doel van het rapport hetzelfde gebleven; antwoord proberen te geven op de vraag ‘welke drankmerken kopen de beste bars ter wereld en waarom?’. Dit is belangrijke informatie omdat in de horeca – net als in veel andere industrieën – de trends meestal aan de top beginnen en daarna langzaam naar beneden druppelen.
Bestselling en top trending
Dit jaar deden 100 bars uit 38 landen mee aan het onderzoek. De markten met veel topbars zijn evenredig vertegenwoordigd. Europa heeft - historisch gezien - een sterke barscène en was goed voor 37% van het totaal.
Uit alle vragen aan de eindverantwoordelijken van deze bars is uiteindelijk een uitgebreid rapport samengesteld. Daarin zijn diverse categorieën, zoals bijvoorbeeld rum, Amerikaanse whiskey, mezcal, sherry, brandy en bitters opgenomen. De merken zijn daarbij verdeeld in een top-10 ‘bestselling’ en een top-10 ‘top trending’ dranken.
Eigen importmerken De Monnik Dranken
Ook dit jaar bevat het rapport weer een aantal eigen importmerken van De Monnik Dranken. Kavalan, Amrut, El Dorado Rum, Buffalo Trace, Carlos I Brandy, Osborne Sherry, Bittermens en Peychaud’s zijn merken waar internationale bartenders graag mee werken.
Hieronder een overzicht van het resultaat van de eigen importmerken van De Monnik Dranken in dit onderzoek.
Kavalan
Deze whisky ontleent zijn naam aan een oude stam in de regio Yilan in het noordoosten van Taiwan. In dit tropisch warme gebied - met een overvloed aan orchideeën - is de Kavalan distilleerderij gevestigd. Het water waar de whisky van wordt gemaakt is afkomstig uit de bronnen van Snow Mountain en de Central Mountains en staat bekend als helder en romig.
De whisky's van Kavalan staan bekend als soepel, zacht en romig. Met daarbij een rijke geur van tropische, fruitige en zoete karakters. In het bijzonder appel en mango. Maar ook orchideeën, waar er honderden van zijn in de regio Yilan. Deze 'signature' maakt de whisky populair bij bartenders. Zij gebruiken deze whisky's in veelzijdige cocktails, maar schenken Kavalan met plezier uit 'on the rocks' of juist puur, zonder ijs.
Mars
'The Rising Star of Japanese Whisky' is na een jaar afwezigheid terug in het Annual Brands Report. Mars Whisky is qua productiecapaciteit een relatief kleine speler op de Japanse whiskymarkt, het is bij de whiskyliefhebbers wel een bekende naam.
Het op twee na oudste whiskymerk van Japan heeft namelijk een uniek blending-proces - lees meer hierover op de Mars Japanese Whisky-pagina - en daarmee onderscheidt Mars zich van andere whiskymerken waar ook ter wereld.
Amrut
Amrut was in 2004 de eerste distilleerderij uit India die een single malt whisky op de markt bracht. Het whiskymerk beleefde vervolgens zijn doorbraak in 2010. Toen werd Amrut Fusion genoemd als op twee na beste whisky ter wereld. De whisky ontving 97 van de 100 punten!
Bij Amrut verstaat men de kunst van het distilleren en in combinatie met de Indiase gerst, het klimaat en het houtgebruik is men in staat om kwalitatief uitstekende whisky’s te maken. Het is dan ook bijna vanzelfsprekend dat de whisky's van Amrut een graag geziene gast zijn in menig high-end bar.
Rampur
De distilleerderij waar Rampur gemaakt wordt ligt ten oosten van New Delhi op slechts honderd kilometer afstand van de grens met Nepal. De Himalaya zorgt het hele jaar door voor sterk tegengestelde klimaatomstandigheden en dat geeft de whisky’s van Rampur een extra dimensie.
De whisky’s van Rampur vormen een eerbetoon aan de Maharajas en de rijke Indiase geschiedenis. De Maharajas heersten vroeger over de Indiase koninkrijken. Het logo met de twee sabels verwijst naar deze tijd. Dat Rampur dit jaar is opgenomen in het 'Annual Brands Report' van Drinks International is een fraaie beloning voor deze ‘109 karaat diamant’ uit India!
Dit resulteerde in een nieuw distributiecentrum en een bottelarij in 2015 en 2019. Onlangs kwamen daar maar liefst 14 pakhuizen bij en verdrievoudigde de omvang van het bezoekerscentrum op het enorme (tot het cultureel erfgoed van Kentucky behorende) terrein in Frankfort.
In 2022 werd de bourbonproductie verdubbeld dankzij een nieuw distillatiegebouw. Dit tweede distillatiegebouw staat naast het bestaande distillatiegebouw uit de jaren '30 van de vorige eeuw en is een duplicaat van dit historisch en gezichtsbepalende gebouw.
Buffalo Trace Kentucky Straight Bourbon Whiskey
Buffalo Trace Kentucky Straight Bourbon Whiskey is het vlaggenschip van de Buffalo Trace Distillery en wordt gemaakt van mais, rogge en gemoute gerst.
De bourbon rijpt minimaal 8 jaar op nieuwe Amerikaanse eikenhouten vaten in de historische oude pakhuizen van de distilleerderij.
De whiskey is aangenaam zoet van smaak en kenmerkt zich door een uitgebalanceerd smaakprofiel met tonen van bruine suiker, karamel, vanille en een vleugje kruidigheid.
Eagle Rare Kentucky Straight Bourbon
Eagle Rare Kentucky Straight Bourbon is een fantastische premium bourbon whiskey. De op de fles afgebeelde zeearend staat symbool voor de Amerikaanse vrijheid en onafhankelijkheid. Deze whiskey is de enige bourbon die 5 keer een dubbele gouden medaille heeft behaald tijdens de gerenommeerde World Spirits Competition in San Francisco.
Het aandeel rogge in deze whiskey is hoger dan bij bijvoorbeeld de hiervoor genoemde Buffalo Trace Bourbon.
Waterford Whisky
Lange tijd dacht men dat houtrijping zo’n 80% van de smaak van de whisky bepaalde. Bij Waterford is men echter overtuigd van de invloed van terroir op de smaak van de whisky.
In 2014 begon dit baanbrekende project waaraan meer dan 86 lokale graanboeren uit het zuidoosten van Ierland aan meedoen. En nu blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat terroir – de ondergrond – veel meer invloed heeft op de smaak van de whisky dan eerder gedacht.
Van de 2000 smaakcomponenten is 60% rechtstreeks te herleiden tot het terroir waar de gerst op groeit. En dat is het terrein waar Waterford zich op richt.
Terroir-code
Op elke fles staat een Téireoir-code. Deze kan worden ingevuld op de website van Waterford, waarna de whiskyliefhebber een ongekende hoeveelheid informatie krijgt met betrekking tot de betreffende release.
Denk hierbij aan rijke fotografie en allerlei ultramoderne technische snufjes, waardoor Waterford duizenden datapunten verzamelt, zoals details over de oogst, de teler zelf, distillatiedetails en het volledige spectrum van hout. Zelfs geluiden van de boerderij zelf zijn hier te vinden!
Carlos I
Het maken van de Carlos I is een traditie die doorgegeven wordt van generatie op generatie. Het betreft een combinatie van wetenschap, kunst en ervaring. Deze facetten garanderen een brandy van constante kwaliteit die faam heeft gemaakt ver buiten het beschermde regionale herkomstgebied, D.O Jerez.
Osborne Sherry
Voor Osborne Sherry begon het allemaal zo’n 240 jaar geleden toen een pionierende Engelse koopman uit Exeter genaamd Thomas Osborne verhuisde naar het Spaanse Cadiz om een handelsbedrijf te starten in met name wijn. In 1845 werd het merk Osborne bekend mede doordat Thomas Osborne twee premium sherryvaten wist te verkopen aan de Britse “royal family.”
Peychaud’s
Peychaud’s Bitter is een aromatische kruidenbitter die speciaal ontwikkeld is voor het gebruik in cocktails. Deze bitter geeft extra smaak aan de cocktail en maakt het geheel af! Peychaud’s Cocktail Bitters zijn ruim 200 jaar geleden ontstaan in New Orleans. De apotheker Antoine Amedie Peychaud werd daar bekend om de bitters die hij maakte om toendertijd cognac en brandy op smaak te brengen.
Bittermens
Bittermens is erin gespecialiseerd om bitters te maken die met een paar druppels een heerlijke variatie brengen op bekende en minder bekende cocktails.
Franklin & Sons
In de concurrerende wereld van premium mixers is innovatie en productontwikkeling enorm belangrijk. Dat hebben ze bij Franklin & Sons goed begrepen.
Ze blijven de norm verleggen door nieuwe smaakcombinaties te verkennen, hoogwaardige ingrediënten te gebruiken en duurzame productiemethoden te gebruiken. Hierdoor blijft het merk vooroplopen en verrassen ze de markt met unieke, ongeëvenaarde premium mixers.
Wat doen wij?
De drie kernactiviteiten van De Monnik Dranken
Groothandel
Met een omvangrijk portfolio van meer dan 9600 artikelen, voorzien wij diverse klanten in heel Nederland van wijn, gedistilleerd, frisdrank, bier en overige aanverwante drankartikelen.
Merkenbouwer
Het onderscheidend vermogen en de kwaliteit van het product maken het verschil. Wij geloven in merken met een verhaal, oftewel een ‘’heritage’’.
Importeur
Wij importeren wijnen en sterke dranken uit diverse landen en continenten. Deze merken vercommercialiseren wij op de Nederlandse markt.